وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

نکاتی در باره طب مکمل در بیماری های روماتیسمی



آیامیتوان ازداروهای با محتوای گیاهی مانند داروهای مرسوم در درمان بیماران روماتیسمی استفاده کرد؟

داروهای مرسوم، محصولات شیمیائی خالص شده ای می باشند و این موضوع بدان معنی می باشد که این داروها برای دوز بدون خطر دارو آزمایش شده اند. به طور مثال، هر زمان که شما آسپرین می خورید، شما می توانید مطمئن باشید که چه میزان دارو در بدن شما آزاد می شود. برخلاف آن، هر بطری حاوی داروی گیاهی می تواند با بطری دیگر همان دارو متفاوت باشد .و نیزدر بررسی صورت گرفته نشان داده است که اجزای محصولات دارویی با لیست بر چسب دارویی روی بطری ها، تطابق نداردو از طرفی این عصاره ها می تواند شامل مواد شیمیایی خطرناک مانند سرب یا جیوه و مواد دیگر نیز باشند.
مطالعات نشان داده اند که بعضی ازمحصولات گیاهی ممکن است حاوی هورمونهای شبه کورتیزونی(کورتونی)، دیورتیک، آسپرین و آرام بخش ها باشند. تعدادی از داروهای گیاهی طبیعی، حاوی محصولات ضد آرتریت، مانند ایندومتاسین و پردنیزولون می باشند. داروهای گیاهی طبیعی ممکن است اثرات ضد درد ایفا کنند ولیکن تاثیر انها در پیشگیری ازتخریب مفصل اثبات نشده است.
 
آیا داروهای گیاهی بی خطر می باشند؟
 
اگرچه اغلب مردم فرض می کنند که داروهایی که قرنهاست که استفاده می شوند، بی خطر هستند، در سالهای اخیر نشان داده شده است که تعدادی از داروهای گیاهی سنتی، می توانند خطرناک و حتی کشنده باشند. برای مدتی محصولات گیاه آریستولوچین (1)Aristholochine که بیش از 1000 سال استفاده می شد، در حال حاضرمشخص شده که این گیاه شامل اسیدی است که می تواند نارسایی کلیه و سرطان کلیه ایجاد کند.
 
آیا داروی گیاهی طبیعی مؤثر می باشند؟
 
انجمن غذا و دارویی امریکا FDA، درباره داروهای با مواد شیمیایی ادعا می کند که با مطالعات و کارآزمایی بالینی دارو مقایسه با دارونما، می تواند راجع به اثربخش بودن دارو، ادعا نمود و لیکن در رابطه با داروهای طبیعی، چنین ادعایی وجود ندارد و مؤثر بودن آنها براساس طب سنتی می باشد و ادعای علمی کافی وجود ندارد، مگر در صورتی که مطالعات داروشناسی دقیق و مطالعات دقیق حیوانی و انسانی صورت گرفته باشد.
 
کدام داروی گیاهی مناسب برای آرتریت  پیشنهاد می شود؟
 
داروهای گیاهی که در زمینه درمان روماتیسم پیشنهاد می شوند، شامل زنجبیل، عصاره پوست درخت بید، گیاه پنجه گربه، عصاره سنجد، گزنه و ... می باشد. شواهدی وجود دارد که زنجبیل و عصاره پوست بید درد وعصاره سنجد را کاهش می دهد، و این گیاهان شامل مواد شیمیایی می باشند که شبیه داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ناپروکسن و ایبوبروفن عمل می کنند.
این موارد به صورت خالص یا به صورت مخلوط گیاهی می توانند التهاب معده و روده ایجاد کنند و نیز در انعقاد خون و احتباس مایعات مشکل ایجاد کند.
بنابراین در افراد با فشارخون و نارسایی قلبی، با احتیاط مصرف شوند.
چینی نیز در و التهاب را بهبود می بخشد اما می تواند پوکی استخوان ایجاد کند.
 
چه مکمل های غذایی دارویی در درمان روماتیسم مؤثر می باشند؟
 
مکمل گلوکزامین سولفات و کندروتین سولفات، به طور جداگانه یا ترکیبی در بیماران روماتوئیدی با سائیدگی مفصل (آرتروز) مفاصل توصیه می شوند. بعضی مطالعات پیشنهاد کرده که این ترکیبات، درد را تسکین می دهند، اما بعضی مطالعات که با دارونما مقایسه شده این اثر را تأیید نکرده است، در هر صورت با توجه به اینکه، این ترکیبات به نظر بی خطر می باشند، می توان آنها را برای بیمارانی که علیرغم درمان مرسوم درد شدیدناشی از سائیدگی مفصل دارند، تجویز نمود.
روغن ماهی شامل اسید چرب امگا 3، درد و حساسیت مفاصل در آرتریت روماتوئید را کاهش می دهند. اثرات آن در حد متوسط می باشد و چند ماه طول می کشد تا اثرات آن ظاهر شود. عوارض جانبی آن شامل: گاهاً دردهای گوارشی ایجاد کند و بوی بد ایجاد کند و گاهاً افزایش سطح جیوه را ایجاد می کند که می تواند توکسیک باشد.
 
آیا طب سوزنی اثری در درمان روماتیسم دارد؟
 
طب سوزنی بیشتر از 2000 سال است که در کشورهای آسیایی مرسوم می باشد. نقاط خاصی از پوست برای درمان بیماریهای خاص استفاده می شود. این روش در چین بسیار مرسوم است و اخیراً در کشورهای غربی هم متداول شده است. مطالعات زیادی وجود دارد که طب سوزنی، درد ناشی از استئوآرتریت زانو را تخفیف می دهد. اما بایستی توجه کرد که ممکن است اثر این روش در کاهش علائم و نشانه های بیماران، مشابه اثرات دارونماها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد