وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

احتمال پوکی استخوان در مردان چاق بیشتر است


     2294 1

بر طبق یک تحقیق که در گردهمایی سالانه انجمن رادیولوژی در امریکا ارائه شده است بزرگی شکم در مردان ارتباط مستقیمی با کم شدن تراکم استخوان دارد. این محققین میگویند مردان باید بدانند که چاقی نه تنها موجب افزایش احتمال بروز دیابت و فشار خون و بیماری های قلبی میشود احتمال پوکی استخوان در آنها را نیز افزایش میدهد.

چاقی یکی از معضلات سلامتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. هر ساله به تعداد افراد چاق بخصوص در جوامع شهری افزوده میشود. این بیماری عامل بسیاری از مشکلات دیگر مانند بالا بودن کلسترول خون، آسم، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری های مفصلی و آپنه هنگام خواب است.

 

اکثر مطالعاتی که تاکنون بر روی پوکی استخوان صورت گرفته بر روی زنان انجام گردیده است. علت این است که احتمال بروز این مشکل در زنان بخصوص زنان بعد از سن یائسگی بیش از مردان است. با این حال این نشان دهنده مصون بودن مردان نسبت به پوکی استخوان نیست.

محققین 35 مرد چاق با سن متوسط 34 سال و BMI بیش از 36.5 را تحت مطالعه قرار دادند ( BMI یا Body Mass Index معیاری برای اندازه گیری چاقی است). در این مردان با استفاده از سی تی اسکن میزان چربی شکم و ران اندازه گیری شد. همچنین با استفاد از تکنیکی به نام (finite element analysis (FEA میزان تراکم استخوان بررسی شد. (finite element analysis (FEA روشی است که از آن در مهندسی مکانیک برای بررسی قدرت مواد بکار رفته در پل ها یا بدنه هواپیما استفاده میشود. در این روش مشخص میشود که چه مقدار نیرو برای خم کردن یا شکستن ماده مورد نظر لازم است.

 

در بررسی مشخص شد مردانی که چاق هستند و چربی شکمی و احشایی آنها زیاد است استخوان های ضعیف تری دارند و استحکام استخوان های آنها برای تحمل نیروهای وارده کاهش پیدا میکند. این مطالعه بخصوص ارتباط چاقی شکمی را با پوکی استحوان مورد تاکید قرار میدهد. چاقی در مردان میتواند در تمام بدن پخش باشد و یا بیشتر در شکم متمرکز شود. کاهش تراکم استخوان بخصوص در مردانی که شکم بزرگ و چاق دارند بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد