وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

پیشگیری از گرفتگی عضلات

افرادی که به طور منظم ورزش نمی کنند با انجام کمی فعالیت یا ورزش، دچار گرفتگی عضله می شوند. اهمیت ندادن به این ناراحتی ممکن است آسیب هایی را در آینده به همراه داشته باشد. سوالی که پیش می آید، این است که چگونه می توان از گرفتگی عضله پیش گیری کرد؟


گرفتگی عضله چیست؟

حرکت غیرارادی و بدون پیش زمینه عضله، باعث ایجاد اسپاسم یا گرفتگی عضله می شود. این اسپاسم ها به طور غیرارادی، یک یا گروهی از عضله را منقبض می کند و مدت زمان آن ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامد.

عضله ها را می توان به ۲گروه تقسیم کرد؛ عضله های کنترل پذیر در دست ها و پاها که از آن برای برداشتن، بلند کردن و ... استفاده می شود و گروه دوم عضله هایی که غیرارادی نامیده می شوند. عضله غیرارادی هم دچار اسپاسم و گرفتگی می شود. در این مطلب به علل و درمان گرفتگی عضله های کنترل پذیر اشاره می کنیم.

علت گرفتگی عضله

همان طور که می دانید اعصاب، عضله را تحریک می کند که در نتیجه اسپاسم ایجاد می شود. کمبود کلسیم، پتاسیم، منیزیم، میزان گرفتگی عضله را تشدید می کند. کمبود آب نیز در ایجاد گرفتگی عضله تاثیر می گذارد. آسیب رسیدن به اعصاب، گردش ضعیف خون در زمان نشستن طولانی مدت و گذاشتن پا روی پای دیگر نیز باعث گرفتگی عضله می شود.

آیا مصرف دارو در ایجاد گرفتگی عضله نقش دارد؟

بله، مصرف برخی از داروها که برای درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، پوکی استخوان، پارکینسون و فشارخون کاربرد دارد، باعث گرفتگی عضله می شود. اما این عوارض جانبی در مصرف کنندگان متفاوت است.

درمان گرفتگی عضله

عضله را شل کنید.

روی عضله کمپرس گرم قرار دهید.

به آرامی عضله ها را کشش دهید.

ماساژ دادن در بهبود آن موثر است.

در صورت کمبود موادمعدنی، از مکمل های کلسیم، پتاسیم و منیزیم استفاده کنید.

به میزان کافی آب و مایعات بنوشید.

درست راه بروید و بنشینید.

چگونه می توان از گرفتگی عضله پیش  گیری کرد؟

ابتدا بدن را با نرمش گرم کنید و سپس حرکات ورزشی انجام دهید.

هنگام انجام دادن ورزش های سخت، آب بنوشید.

افرادی که بیش از حد عرق می کنند، حتماً مایعات بیشتری بنوشند.

گرفتگی عضله شبانه در افراد مسن:

با بالا رفتن سن، هنگام خواب گردش خون کند می شود و این امر باعث گرفتگی عضله در خواب می شود. کم تحرکی نیز در این امر نقش دارد. اما این نوع گرفتگی عضله در هر سنی دیده می شود.

نشستن یا ایستادن طولانی مدت در یک حالت یا استفاده از صندلی غیراستاندارد نیز در این امر نقش دارد.

گرفتگی عضله در دوران بارداری:

در دوران بارداری، گرفتگی عضله بیشتر در ۳ماه دوم هنگامی که جنین در حال رشد است، شروع می شود که احتمال داده می شود علت آن اضافه وزن زنان در این دوران باشد. زنان باردار که دچار گرفتگی عضله می شوند، با انجام برخی ورزش ها تحت نظر پزشک می توانند این ناراحتی را برطرف کنند. نوشیدن آب کافی و ماساژ نیز مفید است. توجه کنید ماساژ نادرست ممکن است مشکلاتی بدتر از گرفتگی عضله به وجود بیاورد. از این رو حتماً از فرد متخصص کمک بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد