وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

آیا چای سبز برای سلامتی استخوان مفید است

   2326 11

محققانی در هنگ کنگ دریافته اند که استفاده از چای سبز ممکن است موجب حفظ سلامتی استخوان شود. آنان متوجه شده اند که در چای سبز موادی وجود دارد که موجب تحریک ساخته شدن استخوان شده و از بازجذب آن جلوگیری به عمل میاورند. نتیجه این تحقیق در مجله شیمی کشاورزی و غذایی Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است. آنها میگویند مصرف چای سبز این پتانسیل را دارد که به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کند.

چای سبز یکی از نوشیدنی های گرمی است که در سراسر جهان از آن استفاده میشود و تاکنون نتایج مفید آن در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی و بسیاری بیماری های دیگری نشان داده شده است و مطالعات اخیر بر روی انسان و محیط های کشت سلولی اثرات مفید آن را بر روی سلامت استخوان نشان میدهد ولی تاکنون مطالعات کمی صورت گرفته که نشان دهد چه مواد شیمیایی در چای سبز وجود دارد که موجب تاثیر آن بر روی استخوان میشود.

محققان محیط کشت سلولی را به مدت چند روز در معرض سه ماده شیمیایی مهم که در چای سبز وجود دارد قرار دادند. بعد از چند روز فعالیت یکی از آنزیم های مهمی که رشد استخوان را به میزان 79 درصد افزایش میدهد در محیط کشت زیاد شد. همچنین میزان رسوب مواد معدنی در سلول های استخوانی کشت داده شده افزایش پیدا کرد. محققین همچنین نشان دادند که فعالیت سلول های استئوکلاست که موجب بازجذب استخوان میشوند کاهش پیدا کرده بود.

محققین مشاهده کردند مواد موثره در چای سبز تاثیر مضری بر روی سلول های استخوانی ندارد. به این ترتیب به نظر میرسد مصرف چای سبز جدای از تاثیرات مفیدی که بر روی مناطق دیگر بدن دارد میتواند موجب سلامتی استخوان هم بشود.
منبع :ایران ارتوپد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد