وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

تاثیر ورزش بر کیفیت زندگی معلولان

امروزه بررسی کیفیت زندگی در پژوهش های مختلف بشری و به ویژه در گروه های معلولان از جمله سرفصل های مهم و کاربردی تلقی می شود.


در چند دهه اخیر سلامت به عنوان یکی از حقوق انسان ها و یک هدف اجتماعی در جهان شناخته شده و اخیراً مفهوم جدیدتری از سلامتی مطرح شده که بهبود کیفیت زندگی است. 
شاید بتوان مواردی مانند شادی، رضایت، افتخار، سلامتی، اعتماد به نفس، فرصت های آموزشی و موقعیت اقتصادی و... را تعریفی از کیفیت زندگی دانست. 
ما در اینجا قصد داریم نقش تربیت بدنی و ورزش را برای ارتقاء کیفیت زندگی معلولان مورد بررسی قرار دهیم که این موضوع از ارزش فراوانی در افزایش کیفیت زندگی افراد معلول برخوردار است. 
فرد دارای معلولیت با انجام فعالیت بدنی مستمر، تصویر بدنی مطلوبتری نسبت به معلولان یا افراد سالم غیر ورزشکار دارد که این موضوع سبب افزایش اعتماد به نفس در وی می شود. 
ورزش باعث می شود که فرد معلول استقلال فردی خود را به طور کامل یا نسبی به دست آورد تمرینات بدنی وسیله ای مناسب برای دستیابی به شرایط مناسب روانی و احساس مثبت بودن در فرد معلول است. 
تصویر بدنی نظیر هر جنبه روانی دیگر، جزئی از شخصیت انسان به حساب می آید که از سیر تکاملی نیز برخوردار است و در زمان هایی از زندگی دچار نوسان و تغییرات بیشتری است که از جمله این موارد می توان به پیدایش ضایعه و بروز معلولیت در افراد اشاره کرد. 
در این صورت اتکای فرد معلول بر خویشتن متزلزل و احساس نیاز به دیگران و وابستگی به غیر ظاهر می شود و به مرور قوت می یابد. 
کاهش اعتماد به نفس، شخصیت گرایی منفی و احساس بی کفایتی و سربار بودن حداقل توانایی های باقی مانده فرد معلول را تحت الشعاع قرار می دهد. در اینجا انجام ورزش به فرد معلول کمک می کند که از موارد ذکرشده فاصله بگیرد و سطح کیفیت زندگی خود را ارتقا دهد. 
تحقیقات نشان داده است که تمرینات بدنی منظم از عواملی است که می تواند تاثیر مثبتی برای جلوگیری از افسردگی، خستگی، تنش و عصبانیت داشته باشد. 
انجام ورزش و فعالیت های بدنی، با ایجاد توازن بهتر عضلانی و افزایش کارایی بدنی در معلولان، باعث بهبود تصویر بدنی آنها از فیزیک و ترکیب بدنی شان می شود. 
ورزش می تواند از عدم اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی که در اثر کم کاری و بی تحرکی عضلانی و افزایش چربی و عدم توازن و ترکیب بدنی نامناسب در افراد معلول ایجاد می شود، جلوگیری کند و موجب افزایش عزت نفس آنها شود. 
با توجه به افکار نامناسب و غلط عامه مردم در مورد معلولان و توانایی های بی شمار آنها، فعالیت بدنی می تواند از نظر روانی احساس خوبی به فرد معلول دهد و فشار ناشی از افکار عمومی را تا حد زیادی کاهش دهد تا حدی که یک فرد معلول ورزشکار توانایی های خود را بیشتر از یک فرد سالم غیرورزشکار بداند. 
امید است با اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسئولان، موانع و مشکلات ورزش معلولان برطرف شود تا این گروه از جامعه بتوانند کیفیت زندگی خود را افزایش و مشکلات روانی ناشی از معلولیت را تا حدود زیادی کاهش دهند. 

منبع: "پیک توانا"


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد