وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

7 روش برای کمک به کودکی که لکنت دارد

7 روش برای کمک کردن به کودکی که لکنت می کند از قرار زیر است.


1. با کودک آرام و با مکث و بدون عجله صحبت کنید. وقتی که صحبت کودک تمام می شود چند ثانیه صبر کنید بعد شروع به صحبت کنید. از کلماتی مانند "آرام باش" و "سعی کن به آرامی صحبت کنی" پرهیز کنید وبدانید که صحبت های آرام و راحت شما تاثیر بیشتری بر او خواهد داشت. 

2. تعداد سوالاتی را که از کودک می پرسید کاهش دهید. وقتی که کودکان عقیده هایشان را بیان می کنند خیلی راحت تر و آزاد تر نسبت به زمانی که به سوال بزرگتر ها پاسخ می دهند، صحبت می کنند. هنگامی که کودک راجع به موضوعی صحبت می کند به جای سوال پرسیدن نسبت به آن نظر دهید و به او نشان دهید که به صحبت هایش گوش می دهید. 

3. با حالات چهره و حرکات بدن به کودک نشان دهید که به محتوای صحبت او گوش می دهید نه به نحوه صحبت کردنش. 

4. هر روز زمانی مشخص برای توجه به فرزندتان اختصاص دهید و در طول این زمان به او اجازه دهید تا کارهایی را که دوست دارد انجام دهد. او را در انجام فعالیت ها آزاد بگذارید تا درمورد صحبت کردن و نکردن خودش تصمیم بگیرد. شما هم راحت و آسوده باشید و آرام و با مکث صحبت کنید. این سکوت و آرامش در کودکان اعتمادی سازنده ایجاد می کند. 

کودکان باید بفهمند که والدین از حضور آنها لذت می برند. هرچه کودک بزرگتر می شود می تواند در درباره احساسات و تجربیاتش با والدینش صحبت کند. 

5. کمک کنید تا همه اعضای خانواده یاد بگیرند برای صحبت کردن نوبت بگیرند. کودکان لکنتی می دانند که صحبت کردن هنگامی که وقفه ها کمتر می شود، راحت تر است. 

6. راه هایی را که بتوانید اثر متقابل بر کودک بگذارید را بیابید. سعی کنید تا انتقادها، تکرار الگوهای گفتاری، وقفه ها و سوالات را کاهش دهید. مداوم این پیام را به او القا کنید که به صحبت هایش گوش می دهید. 

7. از این موارد که بگذریم مهمترین نکته این است که به کودکتان بفهمانید ، او را همان گونه که هست پذیرفته اید و حمایتش می کنید.


منبع: "پیک توانا"


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد