وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

تصاویر پزشکی در اینترنت



 یکی از ابزارهای آموزشی مؤثر در پزشکی ، استفاده از تصاویر است . همه دانشجویان پزشکی ساعاتی را که در اتاقهای کنفرانس تاریک نشسته و نظاره گر اسلایدهایی نظیر صورت بیمار مبتلا به لوپوس ، بافت شناسی پوست و آناتومی سرو گردن بوده اند را بیاد دارند و چه بسا برای همیشه این تصاویر در حافظه شان ثبت شده و در آینده یاریگر آنان در امر تشخیص و درمان می باشد. در این مقاله سعی ما بر این است که منابع جالب و مفیدی از دنیای وسیع اینترنت درباره تصاویر پزشکی معرفی نمائیم که می تواند مورد استفاده دانشجویان ، رزیدنتها و نیز اساتید رشته های مختلف پزشکی چه برای آموزش دانشجویان و چه برای ارزیابی آنان باشد . برای این منظور، ابتدا یکی از پایگاههای اینترنتی را مفصلا و سپس منابعی دیگر را بطور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

پایگاه اینترنتی Peir . net

پایگاه منابع آموزشی پاتولوژی (Pathology Education Instructional resource) در آغاز جهت ایجاد یک منبع از تصاویر آموزشی برای دپارتمان پاتولوژی دانشگاه Alabama در Birmingham تهیه شد و در ابتدا شامل تصاویری مربوط به پاتولوژی بود که ازاسلایدهای 35 میلیمتری این دپارتمان دیجیتایزشده بودند . اما به تدریج این پروژه وسیع تر شد و امروز این پایگاه شامل حدود 40000 تصویر برای مقاصد آموزشی در رشته های مختلف پزشکی و برای تمام دانش پژوهان میباشد . دسترسی به این پایگاه نیز برای همگان آزاد است .

5 منبع ،تصاویر این پایگاه را تهیه نموده اند که عبارتند از 1- دپارتمان پاتولوژی دانشگاه آلاباما 2- دپارتمان رادیولوژی دانشگاه آلاباما 3- انستیتو پاتولوژی نیروهای مسلح آمریکا 4- پروژه Slice of life در دانشگاه Utah در Salt Lake City 5- افراد و انستیتوهای مختلفی که تصاویرجالب خودرا برای این پایگاه می فرستند.

استفاده از پایگاه اینترنتی Peir.net

آدرس این پایگاه http://peri2.path.uab.edu/pdl را وارد مرورگر خود کنید تا صفحه مربوط به کتابخانه دیجیتال تصاویر نمایش داده شود. در صفحه اول این پایگاه می توانید تصاویر مورد نظر خود را جستجو نمائید.

از کادرSource منبع تصاویر خود را انتخاب نمائید : دپارتمان پاتولوژی دانشگاه آلاباما ، انستیتو پاتولوژی نیروهای مسلح ، پروژه slice of life ویا همه این منابع ، که در اکثر موارد بهتر است همه منابع را انتخاب نمائید . از کادر Type ، نوع تصاویر مورد نظرتان را انتخاب نمائید : تصاویر Gross، میکروسکوپی ، سیتولوژی ، نمودار ECG الکترومیوگرافی،اندوسکپی، فوندوسکپی ، ایمونوفلوئورسانس، کاریوتایپ،تصاویر بیمار، رادیولوژی وغیره. البته در این کادر نیز میتوانید گزینه ALL را انتخاب نمائید تا برای یک بیماری خاص تمام انواع تصاویر موجود آن جستجو شود. در کادر Keyword کلمه یا کلمات کلیدی خود را راجع به تصویر مورد نظرتان وارد نموده و یکی از 3 گزینه زیر را انتخاب نمائید:

* اگرگزینه Exact Search را انتخاب نمائید ، دقیقاً کلمه کلیدی شما مورد جستجو قرار می گیرد . البته می توانید چند کلمه کلیدی را با AND یا OR ترکیب نمائید .

* اگر گزینه Match similar word را انتخاب نمائید ، کلمات مشابه و هم معنای کلمه شما نیز در نظر گرفته می شود مثلا اگر شما کلمه Osteosarcoma را وارد کنید ، کلمات Osteogenic sarcoma و bone sarcoma نیز مد نظر جستجو قرار می گیرد تا نتایج کامل تری نشان داده شود.

* اگر شماره تصویر خاصی از این پایگاه را می دانید ، میتوانید شماره مورد نظر را وارد کرده وگزینه image number search را انتخاب نمائید .

در کادر Hits / page تعداد تصاویری را که در هر صفحه باید نمایش دهد انتخاب نمائید .

سپس دکمه search را بزنید تا تصاویر مورد نظرتان یافت شود. پس از انجام جستجو ، ابتدا تعداد موارد یافت شده ذکر می شود و سپس در مورد هر تصویر اطلاعاتی به شرح زیر نمایش داده میشود:

مطابق شکل ، در کنار تصویر کوچکی از مورد جستجو شده ، نوع تصویر ( میکروسکپی ، ماکروسکوپی ، رادیو لوژی..)ارگان یا سیستم مربوط ، توضیح مختصری در مورد تصویر و منبع تصویر قابل رویت است . در زیر تصویر کوچک نیز چند دکمه وجود دارد: دکمه های ذره بین برای دیدن تصویر کامل با سایزهای کوچک، متو سـط و بزرگ و با فرمت تصویری JPEG می باشد . بعد از کلیک روی هر کدام از این دکمه ها تصویر کامل با سایز انتخاب شده نمایش داده می شود. درصورتی که بخواهید تصـویر مورد نظررا با فرمت تصویری TIFF که غیـرفشـرده وبا کیفیت بهتـروحجم بیشترمی باشد ، دریافت کنید،روی دکمهDownload بزنید تا فایل مورد نظر Download شود.زمان Download بسته به حجم فایل مورد نظر متفاوت است.پس از اتمام فرآیند تصویرکامل با فرمت TIFF در هارد دیسک شما ذخیره خواهد شد.

نکته : پس از اینکه روی دکمه های نمایش کوچک ، متوسط و یا بزرگ زدید و تصویر در صفحه کامپیوتر به نمایش درآمـد ، برای ذخـیره کردن آن در کامپیـوترتان با دکمه سمت راست روی تصـویرکلیـک نموده وگزینه Save As Pictureرا انتخاب نمائید

دکمهEdit Image برای ویرایش online تصاویر مورد نظرتان استفاده میشود.

اگر میخواهید چند تصویررا انتخاب و بعداً همگی را یکجا Download نمائید، در مورد هر تصویر دکمه Add to Cart را بزنید تا تصاویر مورد نظرتان همگی انتخاب شوند . سپس در صفحه اصلی ،‌ گزینه Cart را انتخاب نموده و وارد صغحه مربوطه شوید.

در صفحه Cart ، موارد انتخابی شما ، حجم هر کدام و حجم کلی آنها نشان داده می شود . روی گزینه zip & go کلیک کنید تا تمام تصاویر انتخابی شما فشرده و سپس Download شود.

برای انجام جستجوی جدید ، دکمه Reset form را بزنید تا کادرهای انتخاب برای ورود اطلاعات جدید آماده شوند. در صورتی که شما نیز تصویر جالبی دارید و تمایل دارید به این بانک عظیم تصاویر بپیوندید ، در صفحه اصلی روی گزینه Upload کلیک کنید تا صفحه Upload ظاهر شود . در این صفحه اسم ، انستیتو ، Email خود را و مشخصات تصویر (نوع ، ارگان ، بیماری و توضیح مختصری درباره آن) را وارد نمائید و سپس تصویر را از طریق کادر Image و دکمه Browse انتخاب نموده و دکمه Upload را بزنید .

معرفی چند منبع دیگر در رابطه با تصاویر پزشکی

bulb links در این پایگاه اینترنتی لینک های فراوانی برای منابعی از تصاویر پزشکی مانند تصاویر تشخیصی ، تصاویررادیولوژی ، سی تی اسکن ، نمودارها ، طراحی ها ، تصاویر سه بعدی مغزوجمجمه ، تصاویر اندوسکوپی وتصاویر مربوط به جراحی وجود دارد. http://bulb.ac.uk/link/m/medicalimaging.htm


Duke University Medical Image Resource در این کتابخانه ، تصاویر مختلف پزشکی به تفکیک رشته های مختلف آن گرد آوری شده اند . تصاویر مربوط به آناتومی ، کاردیولوژی ،‌درماتولوژی گوارش، هماتولوژی ، بافت شناسی ، تاریخ پزشکی ، نرولوژی و جراحی مغز ،زنان و زایمان، پاتولوژی ،جراحی و سلامت عمومی و نیز راهنمایی هایی در مورد طرز استفاده از آنان وجود دارد www.mclibrary.duke.edu/respub/refres/images.html


Honmedia این پایگاه اینترنتی نیز تقسیم بندی خاص خود را برای تصاویر پزشکی دارد : آناتومی ،‌ارگانیسم ها، بیماریها ، داروها و مواد شیمیایی،‌ابزارها و تکنیکهای شخصی و درمانی،علوم زیستی و غیره .www.hon.ch/honmedia /


Medical Image Database : این سایت حاوی لینکهای فراوانی برای سایتهای دیگری است که دارای تصاویر پزشکی دررشته های مختلف تخصصی می باشندwww.muhealth.org/~sheltontext/resources.html


Custom Medical Stock Photoاین سایت نیز با دارا بودن امکان جستجو و نیز تقسیم بندی تصاویر پزشکی در قسمت های بسیار جزئی ( مانند غدد اندوکرین ) یکی از سایتهای خوب و مفید در این زمینه می باشدwww.cmsp.com/vlightbox


Public Health Image libraryاین سایت که وابسته به مرکز کنترل بیماریها (CDC) میباشد حاوی تصاویر و فایلهای مولتی مدیا در رابطه با سلامت عمومی است http://phil.cdc.gov/phil/

 

سرزدن به سایتهای زیر نیز بی فایده نیست:

Yale University Medical Images
http://picture.med.yale.edu/imagesearch.html


Weil Cornell Medical library
http://library.med.Cornell.edu/library/html/images.htm


Rolling School of Public Health
www.sph.emory.edu/phil/image.html

در پایان یاد آوری یک نکته لازم است . برخی از موتورهای جستجو امکان ویژه ای جهت یافتن تصاویر مورد علاقه شما در اینترنت دارند . Alltheweb , Altavista , google و Metacrawler از جمله این سایت ها می باشند. در این سایت ها،با انتخاب جستجوی تصویری و وارد کردن کلمات کلیدی،موتور جستجو به دنبال تصاویر می گردد و در نهایت، نتیجه را بصورت ردیف هایی از نمونه عکسها بصورت کوچک(thumbnail )نشان خواهد داد. گاهی بهتراست برای جستجوی تصاویر مورد نیازتان دراینترنت، این امکان را نیز در نظر داشته باشیدو آنرا امتحان نمائید.



منبع :درمانگران ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد