وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

استانداردهای موسیقی درمانی در کار بالینی

برای انجام هرکاری داشتن استانداردها و رعایت آن,  بهترین مدرک برای قضاوت و ارزشیابی خواهد بود . موسیقی درمانی به استفاده ویژه از موسیقی اطلاق می شود که برای سلامت روحی و روانی, جسمانی, ایجاد آمادگی و شادابی برای شروع به کار, برای توانبخشی, آموزش های خاص, مراقبت از خود و یا رشد شخصیت مفید واقع می شود. موسیقی درمانی برای هر سن و سال و هر مرحله ز مشکلات روانی در هر جامعه و مراکز درمانی خاص می تواند مورد استفاده قرار گیرد. خلاصه اینکه باری هر موردی که بخواهد استفاده شود , هدف این است که به افراد کمک کند تا بتوانند از همه توان خود استفاده کنند. خدمات موسیقی درمانی بوسیله افراد با سابقه و معتبر در کار موسیقی درمانی که عضو انجمن موسیقی درمانی  هستند ارائه می شود. گرچه خدمات موسیقی درمانی در بسیاری از مراکز درمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ولی یک سری از روش های استاندارد وجود دارد که باید توسط همه موسیقی درمان گرها,  مورد توجه قرار گیرد و به اجراء در آید.  استانداردهای دیگری وجود دارند که در ده مورد مختلف مطرح شده اند  و به کار گیری آن در مورد افرادی که تحت درمان  موسیقی درمانی هستند, توصیه شده اند که این موارد عبارت هستند از: موارد اعتیاد, توان بخشی معلولیت, مراکز آموزشی, مراکز درمانی, مراکز روانپزشکی و رواند درمانی, ناتوانی های جسمانی و حرکتی, مراکز مشاوره, در درمان خصوصی, در مراکز نگهداری سالمندان و در کارهای مربوط به ارتقاء کیفیت سلامت شخص به پیوست شماره مربوط به رعایت اصول اخلاقی استانداردهای موسیقی درمانی.

این استانداردهای موسیقی درمانی طراحی شده اند تا اینکه به موسیقی درمان گرها و دست اندر کاران موسیقی درمانی جهت ارائه خدمات موسیقی درمانی کمک کند تا اینکه کیفیت کار خود را ارتقاء بخشند. موسیقی درمان گر ها از بهترین قضاوت های حرفه ای خود برای اجرای این استانداردها استفاده خواهند کرد. از انجمن استانداردهای موسیقی درمانی برای درمان بیماری ها و ناراحتی ها و همچنین از کمیته های خاص, مخصوص  افراد جامعه خواسته می شود که به صورت دوره ای این استانداردها را مورد بازبینی و نگرش قرار دهند, تا اینکه این استانداردها همیشه به روز باشد.

 استانداردهای موسیقی درمانی بعنوان قوانینی  اندازه گیری کیفی خدمات, تعریف شده است . این استانداردها توسط انجمن موسیقی درمانی آمریکا  تهیه شده است .  رعایت این استانداردهای کلی به عنوان استانداردهای ویژه برای هر یک از موارد ده گانه موسیقی درمانی مطرح می باشند. اینها به عنوان طرح های بیشتر استانداردهای کلی هستند و ارتباط تنگنا تنگ با آنها دارند. این ارتباط نزدیک انعکاسی از شمارش سیستمی است که از طریق این مدارک مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله ابتدا استانداردهای عمومی که می بایست برای  انواع  موسیقی درمانی بکار رود,  مورد بررسی قرار گرفته, استانداردهای موسیقی درمانی در دنیا و در صورت وجود استاندارد موسیقی درمانی در ایران به تبیین أن می پردازد..
 در ارائه خدمات موسیقی درمانی,  موسیقی درمانگرها  یک روش عمومی که شامل :
1 ) ارجاع و پذیرش  
2 ) برآورد 
 3 ) برنامه ریزی برنامه
 4 ) اجرا و انجام 
 5 ) مستند سازی
  6 ) پایان خدمات ( نتیجه گیری ) را پیگیری می نمایند .  موسیقی درمانی عبارت است از استفاده خاص از موسیقی در خدمت به افراد با نیازهای متفاوت بهداشت روحی  فیزیکی  توانبخشی  آموزش اختصاصی  مراقبت از خود یا رشد شخصی .




منبع :انجمن درمانگران ایران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد