وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

آرتریت روماتوئید و عاقبت آن

بیماری آرتریت روماتوئید از نظر ماهیت یک بیماری مرموز و پیشرونده است که در صورت عدم درمان سریع و مناسب می تواند باعث تخریب مفاصل و محدودیت جدی در فعالیت های روزمره­ی فرد مبتلا شده و به ندرت سبب زمین‌گیر شدن فرد می‌‌شود. این سیر پیشرونده ممکن است طی چند سال ایجاد شود و یا در بعضی مواقع سیر بیماری سریع­تر باشد.
به طور معمول درمان مناسب می‌تواند باعث آهسته شدن و یا حتی توقف سیر پیشرفت بیماری شود. اما در گروه کوچکتری از بیماران، در صورت عدم درمان و پیگیری مناسب، ممکن است جدا از ابتلای مفاصل با  احتمال کمتر، تهدید کننده حیات باشد. مانند: التهاب در رگ های خونی اندام ها (عارضه ای به نام واسکولیت) که منجر به اختلال اندام ها می شود، یا ابتلای کلیه ها (عارضه آمیلوئیدوز) که باعث دفع پروتئین از کلیه ها شده و حتی ممکن است موجب نارسائی کلیه ها  شود.
براساس تجارب علمی فراوان این باور در پزشکان فوق تخصص حاذق در این رشته (روماتولوژیست ها) وجود دارد که در ابتلای به این بیماری، با شروع درمان های متعدد، مناسب و بموقع می‌توان از ایجاد تخریب مفاصل و سایر عوارض خارج مفصلی جلوگیری کرد.
 گاه این سوال مطرح می شود که آیا در مراحل اولیه می‌توان سیر پیشرفت بیماری را تعیین کرد؟ باید گفت که پاسخ قطعی در این زمینه وجود ندارد، ولی چنانچه موارد زیر در شروع و یا سیر بیماری فرد دیده شوند، احتمال سیر پیشرونده در بیماری را مطرح می کند:
  • مثبت شدن فاکتور روماتوئید (لاتکس) در آزمایش خون.
  • وجود و میزان مثبت و بالای Anticcp در آزمایش خون.
  • عدم پاسخ مناسب به درمان.
  • وجود برجستگی (گره) زیر جلدی ندول مانند برروی قسمت پشتی آرنج، مچ و پشت پا.
  • چندین مفصل درگیر شده باشند.
  • در رادیوگرافی دست در مراحل اولیه میزان تراکم استخوان یا غضروف کم شده باشد.
  • درگیری بافتهایی غیر از مفصل
  • سن بالا
  • مرد بودن
 
اکثر بیماران در طول درمان از پزشک خود سوال می کنند که آیا روزی خواهد رسید که بیماری آنها کاملا بهبود یافته و دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته باشند؟ به علت شیوع بالای این بیماری و اهمیت آن در این زمینه مطالعات گسترده‌ای در جهان صورت گرفته است. با توجه به تمامی پیشرفت های علمی صورت گرفته، همان­طور که اشاره شد، می‌توان با درمان سیر بیماری را کُند نموده و حتی متوقف کرد. بایستی توجه داشت چون آرتریت روماتوئید بیماری طولانی مدتی است لذا مانند بسیاری از بیماری ها مثل: دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و... نیاز به درمان طولانی مدت برای کنترل بیماری و عوارض آن دارد، بنابراین ضروری است به جای انتظار قطع دارو، به امید کنترل بیماری بود و یقین داشت که پزشک معالج، تلاش خود را برای به حداقل رساندن دارو انجام خواهد داد. اگرچه در تعداد بسیار کمی از بیماران، بیماری دچار خاموشی کامل می‌‌شود ولیکن درباره بخش عمده بیماران، پاسخ منفی است. بایستی درمان  با مقدار مورد نیاز و بطور مداوم مورد استفاده قرار گیرد، که در غیر این صورت با قطع داروهای ضد روماتیسمی، بیماری دچار عود شده و ممکن است عوارض بیماری ایجاد شوند.

منبع :rheumoc.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد