وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

نرمش های حد واسط زانو پس از آرتروسکوپی

انجام نرمش های خاص برای زانو بعد از انجام آرتروسکوپی لازمه بدست آوردن یک نتیجه خوب است. این نرمش ها را میتوان روزی 3-2 بار و هر بار 30-20 دقیقه در منزل انجام داد. اگر بعد از انجام دادن هر کدام از نرمش ها درد و تورم در زانو ایجاد شود باید آن نرمش را موقتاً قطع کرده و از استراحت، سرما، بستن زانو با باند کشی و بالا نگه داشتن زانو برای کاهش درد استفاده کرد. نرمش ها را به سه مرحله ابتدایی، متوسط و پیشرفته دسته بندی میکنند. ابتدا با نرمش های ابتدایی شروع کرده و بعد نرمش های حد واسط و پیشرفته را بعد از آن انجام میدهیم.

مهمترین نرمش های حد واسط در زیر توضیح داده میشوند.  هر نرمش را ده بار انجام دهید.

 

 

مستقیم کردن زانو

          170 16

به پشت خوابیده و یک پتوی لوله شده را زیر زانو قرار دهید. سپس زانو را کاملاً مستقیم کرده و 5 ثانیه در همین حالت نگه دارید. به آهستگی آنرا به سر جای خود برگردانید.

بالا بردن ساق در حالت خوابیده

         170 15

به پشت بخوابید. زانوی سالم را خم کرده و زانوی مبتلا را صاف کنید. سپس زانوی مبتلا را به اندازه دو وجب از زمین بالاتر برده و 5 ثانیه در همان وضعیت نگه دارید. به آهستگی پا را به زمین بگذارید.


 

 

 

چمباتمه ملایم با صندلی

             170 1

در حالیکه در حالت ایستاده با دست های خود به چیزی تکیه کرده و تعادل خود را حفظ کرده اید زانوی مبتلا را کمی خم کرده و تنه را پایین بیاورید. زانو را تا 90 درجه خم نکنید. کمر را مستقیم نگه دارید. 10-5 ثانیه در همین حالت مانده و سپس دوباره به آرامی به سر جای اول برگردید.

 

 

 

کشش عضلات جلوی ران ایستاده

              170 9

به طرف دیوار ایستاده و دست طرف زانوی سالم را به دیوار تکیه داده تا تعادل خود را حفظ کنید. سپس با دست دیگر مچ پای طرف عمل شده را گرفته و در حالیکه ران همچنان در حالت عمودی باقی مانده است، زانو را خم کنید تا مچ پا به باسن نزدیک شود. این وضعیت را 5 ثانیه حفظ کرده و به آرامی به حالت اول برگردید.

منبع : ایران ارتوپدی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد