وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

تغذیه در غواصی (رشته شیرجه)

غواصی ( رشته شیرجه )

تغذیه در غواصی (رشته شیرجه)خصوصیات ورزش :

غواصی ( شیرجه ) به 2 نوع تخته شیرجه ( boar  spring) (1و3) و سکوی شیرجه ( plat form )(10 متر ) برای مردان و زنان تقسیم می شود .مسابقات نیز به طور هم زمان برای این دو رشته برگزار می شود .ترکیبات مختلفی از جایگیری های آغازین ، چرخش ها و حرکات پرش ترکیب درجه سخت هر یک از انواع این رشته را مشخص می کند مهارت و قدرت که به طور نسبی در ارتباط با وزن می باشد .در مشخص کردن موفقیت غواصان نقش دارند .

 

آموزش :

غواصان ماهر ‌بیش از 20  تا 30 ساعت در هفته آموزش می بینند . جلسات صبح و عصر بیش از 3-2 ساعت طول می کشد . ورزشکاران این رشته در روی زمین های خشک هم در کنار تمرینات درون استخر آموزش می بینند .در طی جلسات آموزشی ،ورزشکاران به طور مکرر یک مهارت جدید یا تعدادی از مهارتهای شیرجه را تمرین کرده و بر روی قدرت و قابلیت انعطاف خودکار می کنند . آموزش معمولا در سال هایی شروع می شود که انتظار می رود قدرت و مهارت زیاد می شود .

 

رقابتها :

دوره های مقدماتی عموما در صبح  و دوره های پایانی در عصر ها روزی مشابهی برگزار می شوند . هر یک از شرکت کنند گان تعدادی شیرجه با محدودیت مشخص ( معمولا 5-4 متر )و بدون محدودیت خاص را انجام می دهند .هر کدام از شیرجه ها به طور جداگانه ،بر این اساس که به هرcm 10 نیم امتیاز تعلق گیرد ، امتیاز بندی می شود .مردان 11 پرش و زنان 10 پرش در تخته شیرجه ی 3 متر انجام می دهند . در تخته شیرجه ی 1 متر مردان 6 پرش و زنان 5 پرش را انجام می دهند. در نوع سکوی (  plat form) این ورزش 10 و 8 شیرجه به ترتیب برای مرد و زن اجرا می شود یک مسابقه غواصی ( شیرجه ) با برگزاری رقابتها در روزهای جداگانه در زمینه تخته شیرجه یا سکو حدود 4 تا 6 روز به طول می انجامد .

 

خصوصیات فیزیکی :

برای مهارت و چابکی یک غواص لازم است که ورزشکار کوچک ،لاغر و دارای قدرت عضلانی بالا باشد این ساختار بدنی باعث افزایش کارایی مکانیکی ، افزایش نسبت قدرت به وزن بدنی و .... دارد و یک تصویر قابل قبول برای قضاوت کنند گان این ورزش ارائه می کند . بخ ورزشکاران این رشته حفظ یک فیزیک بدنی غضلانی و قابل انعطاف توصیه می شوند . به ویژه برای زنان بدست آوردن و یا حفظ اندام مناسب می تواند دشوار باشد در نتیجه ورزشکاران زن با مصرف یک رژیم غذایی کم انرژی ممکن است در معرض ریسک دریافت ناکافی مغذی چون قند ( کربوهیدرات ) ، کلسیم و آهن قرار بگیرند . برای زنان خوردن غذاها و میان وعده های کم چربی و غنی از مواد مغذی به منظور فراهم کردن احتیاجات غذایی روزانه حائز اهمیت می باشد . میان وعده های پر چربی مثل چیپس ، شکلات و غذاهای بدون کربوهیدرات و مایعاتی مثل نوشابه ها به عنوان انتخابهای غذایی معمول توصیه نمی شود . ولی گاها به مقدار کم می توانند مصرف شوند مردان تمایل دارند که میزان چربی بدنی پایین تری را با سهولت بیشتر به دست آورند (در هر حال بعضی از آنها برنامه های غذایی مشابه ورزشکاران زن را دنبال می کنند .) اکثر مردان جوان به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نیاز دارند تا از عهده نیازهای افزاینده ی رشدی و آموزشی خود بر آیند .

 

آموزش تغذیه :

بعضی از غواصان از خوردن صبحانه ی معمولی در صبح زود قبل از جلسات آموزشی پرهیز میکنند به دلیل اینکه احساس می کنند خوردن غذاهای جامد در حین آموزش برای آنها ناراحتی ایجاد میکنند . ورزشکاران که چنین احساسی دارند باید سعی کنند که نوشیدنی های .... از کربوهیدرات (قند ) همچون شیر کم چربی با آب میوه قبل از تمرین مصرف کنند .

رعایت این مسئله به حفظ میزان انرژی در مدت زمان آموزش کمک می کند در طول زندگی پر مشغله یک غواص (آموزش ، مدرسه ، دانشگاه ، کار ) یافتن زمانی برای خوردن میان وعده ها و غذاهای معمول نیز می تواند یک برنامه مناسب باشد . در واقع ورزشکار باید اطمینان حاصل کند که ..... اگر عجله دارد آماده سازی غذاهای مبتکرانه و خلاقانه اش آسیبی نمی بیند . میان وعده های غذایی مناسب برای مصرف ،در بین جلسات آموزشی ؛ حاوی مواد مغذی ...... در کربوهیدرات پروتئین و ویتامین های ضروری برای تقویت و از بین بردن آسیبها می باشند .

میان وعده های غذایی قابل حمل مناسب شامل میوه ، غلات ، ماست کم چرب و ساندویچ ها هستند .

 

تغذیه در مسابقات :

ورزشکاران باید از یک برنامه ی غذایی مناسب و مطابق با برنامه مسابقات تبعیت کنند . این برنامه ممکن است روز به روز تغییر کند .غواصان باید غذاهایی را انتخاب کنند که با آنها آشنا بوده و احساس راحتی می کنند . ..... تغذیه پیش از مسابقه و قبل از جلسات آموزشی به ورزشکاران در شناسایی ان دسته از انتخاب های غذایی که برای آن ها بهترین است کمک می کنند .

یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد و آن این است که انرژی دریافتی بتواند میزان انرژی کاهش یافته در طول مسابقات را جبران کند .( که مربوط به کاهش حجم آموزش است ) مطمئن شویم . در صورت مطرح نبودن مسئله فوق ، افزایش وزن ناخواسته می تواند موضوع دیگری باشد .

 

قدرت و تقویت نیروی استخوانی :

برای ورزشکاران زن مصرف غذاهای .... از کلسیم ( مثل محصولات لبنی کم چربی ) در وعده های غذایی ومیان وعده های روزانه برای اطمینان از تامین شدن احتیاجات کلسیم رژیم غذایی اشان حائز اهمیت است .

 

عادات غذایی  :

غواصان به بدنی قوی و قابل انعطاف نیاز دارند نظارت یک دکتر متخصص تغذیه ی ورزشی ضروری به نظر می رسد و ورزشکاران باید ارتباط معمول خود را با چنین متخصصی حفظ کند تا بتوانند مشکلات بالقوه را شناسایی کنند .

پس از آن یک برنامه ی مناسب برای سلامت بدنی و وزنی ورزشکاران تنظیم شود .

 

تعادل میزان آب بدن :

کم آبی برای عملکرد یک غواص مضر بوده و علاوه بر اینکه میزان مهارت و تمرکز او را نیز کاهش می دهد و محیط آموزشی مسابقات برای او باید اغلب گرم و مرطوب باشد ( بخصوص در کف استخر ) که نبود چنین محیطی می تواند از دست رفتن آب بدن را افزایش دهد . غواصان باید مقدار از دست دادن معمول آب بدن خود را در طول آموزش ها در روی زمین یا در استخر ارزیابی کنند تا از کمبود آب بدن خود جلوگیری کنند .

 

منبع :sportmedicine.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد