وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

داروها و موارد ممنوعه دوپینگ

  normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this page  داروها و موارد ممنوعه دوپینگ

براساس دستور العمل آژانس جهانی مبارزه بادوپینگ ، از سال 2005 تغییراتی در لیست و نحوه استفاده از داروها و مواد و حتی شرایط دوپینگ ایجاد شده است که کشور مانیز بدلیل عضویت در این آژانس ملزم به رعایت آن می باشد .

بر اساس این دستورالعمل تنها در صورتی که سلامت ورزشکار درخطر باشد و نیاز به مصرف داروی خاص باشد ، حداقل سه هفته قبل از شرکت در یک رقابت ورزشی می بایست درخواست مصرف دارو به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ارائه گردد، تا گواهی معافیت درمانی قانونی صادر گردد.

بر اساس این دستورالعمل ، تنها این گواهی از جانب ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قابل صدور است و گواهی پزشکان متخصص و یا پزشک تیم و یا حتی پزشک  فدراسیون هر کشور نیز دراین مورد غیر قابل قبول است.

کمیته اجرائی و نظارت بر کنترل دوپینگ در هر زمان و در هر مکان چه در داخل و چه در خارج از مسابقات اجازه نمونه گیری بدون محدودیت از ورزشکار دارد.

بر اساس لیست ارائه شده توسط آژانس جهانی مبارزه بادوپینگ ، در سال 2005 تغییراتی در این موارد داده شده است
تغییرات در لیست موارد ممنوعه و دوپینگی سال 2005 نسبت به سالهای گذشته:

کلیه تزریقات داخل وریدی مانند سرم چه در هنگام مسابقات و چه درخارج از مسابقات به عنوان دوپینگ شناخته شده است . از انجاییکه تزریق سرم وامثال آن در خون قابل اندازه گیری نیست رویت و شهادت مامور کنترل دوپینگ جهت اعلام دوپینگ و برقراری محرومیت کافی است .
مواد آنابولیک androstadienone و drotanediol از فهرست داروهای آنابولیک دوپینگی حذف شده است .


مواد زیر به فهرست داروهای آنابولیک دوپینگی اضافه شده است و مصرف آنها دوپینگ محسوب می گردد:
18a-homo-17b-hydroxyestr-4-en-3-one

Furazabol

Ethylestrenol

Deltal-androstenediol

Calosterone

Tetrahydrgrstrinone

Norclostebol

Methyltrienolone

Methyldienolone



* نسبت تستوسترون به اپی تستوسترون که قبلا به نسبت 6 به 1 بعنوان دوپینگ شناخته می شد، از ابتدای سال 2005 اگر این نسبت از میزان 4 به یک بالاتر باشد بعنوان دوپینگ شناخته می شود.
* مصرف داروهای ضداستروژن و گنادوترپین ها در زنان نیز ممنوع است .
* داروی Finastide به علت اثر پوشانندگی در تشخیص استروئیدای ادراری ممنوع است .
* مصرف محرکهای گیرندة بتا ( مانند سالوتامول و تئوفیلین ) در گذشته تنها در حین مسابقات ممنوع بود ولی اکنون بعلت شناخته شدن اثر این مواد در بالا بردن توان عملکردی ورزشکاران، مصرف آنها در هر شرایطی ممنوع می باشد .
* مصرف پوستی فرآورده های کورتونی دوپینگ محسوب نمی گردد.
تنها در صورتی که سلامت ورزشکار درخطر باشد و نیاز به مصرف داروی خاص باشد ، باید حداقل سه هفته قبل از شرکت در یک رقابت ورزشی درخواست باید به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ارائه گردد، تا معافیت درمانی قانونی صادر گردد.

* بر اساس این دستورالعمل ، تنها این گواهی از جانب ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قابل صدور است و گواهی پزشکان متخصص و یا پزشک تیم و یا حتی پزشک و فیزیوتراپ فدراسیون هر کشور نیز دراین مورد غیر قابل قبول است .

کمیته اجرائی و نظارت بر کنترل دوپینگ در هر زمان و در هر مکان چه در داخل و چه در خارج از مسابقات اجازه نمونه گیری بدون محدودیت از ورزشکار دارد

کلمات کلیدی مطلب : دوپینگ - مواد - ممنوع - ورزش - تستوسترون - مبارزه -

منبع :پارسی طب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد