وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

افزایش سن باتغییر در استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل همراه است


افزایش سن باتغییر در استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل همراه است


تغییر در وضعیت بدنی و الگوی راه رفتن، همچون تغییر در پوست و مو، در همه دنیا با افزایش سن مرتبط است
سیستم اسکلتی به بدن شکل می دهد و آن را نگه می دارد. مفاصل محل های اتصال استخوان ها هستند که امکان حرکت به سیستم اسکلتی می دهند. در محل مفاصل استخوان ها مستقیما با هم در تماس نیستند.
ماهیچه ها نیرو و قدرت لازم برای حرکت را فراهم می کنند. هماهنگی حرکات توسط مغز انجام می شود اما از تغییرات ماهیچه ها و مفاصل تاثیر می پذیرد. تغییر ماهیچه ها، مفاصل و استخوان ها باعث تغییر وضعیت بدنی و الگوی راه رفتن، ضعف، و آهسته شدن حرکات می شود.
تغییرات مربوط به سن
حجم یا تراکم استخوان ها با افزایش سن کم می شود خصوصا در زنان بعد از یائسگی. استخوان ها شروع به از دست دادن کلسیم و دیگر مواد معدنی می کنند.
ستون فقرات از استخوان هایی تشکیل شده که مهره نامیده می شوند. بین هر دو مهره لایه ژل مانندی وجود دارد (دیسک بین مهره ای). دیسک ها درطول زمان مایع خود را از دست می دهند و نازک تر می شوند و به این ترتیب بالاتنه کوتاه تر می شود.
به علاوه، مهره ها برخی از مواد معدنی خود را نیز از دست می دهند و این نیز باعث نازکتر شدن آنها می شود. ستون مهره ها دچار انحراف شده و نیز بهم فشرده می شود (روی هم فشرده می شود)
استخوان های پهن شانه ای و استخوان های دیگر ممکن است متخلخل شوند.
استخوان های بلند بازو و پاها ممکن است به علت از دست دادن مواد معدنی، بدون کوتاهتر شدن، شکننده شوند. و این باعث می شود بازوها و پاها در مقایسه با بالاتنه بلندتر به نظر برسند.
مفاصل سفت تر شده و انعطاف پذیری شان کمتر می شود. مایع مفاصل ممکن است کاهش یافته و غضروف ها  شروع به ساییدن یکدیگر کرده و دچار خوردگی می شوند. مواد معدنی ممکن است در برخی محل ها شروع به انباشته شدن کنند. این حالت در محل شانه ها معمول است.
مفاص لگن و زانو ممکن است شروع به از دست دادن شکل خود کنند (تغییرات پیشرونده). مفاصل انگشتان غضروف های خود را از دست می دهند و استخوان ها اندکی ضخیم تر می شوند. تغییر مفاصل انگشتان بیشتر در زنان رایج است و ممکن است ارثی باشد.
برخی مفاصل مثل قوزک پا با افزایش سن به میزان کمی تغییر می کنند.
برخی پیامدهای این تغییراتاستخوان ها شکننده تر شده و ممکن است به سادگی دچار شکستگی شوند. قد کلا کوتاهتر می شود و این عمدتا به علت کوتاه تر شدن بالا تنه و ستون فقرات است.
تقریبا همه افراد مسن دچار تغییر در مفاصل، از سفتی خفیف گرفته تا آرتریت شدید، می شوند.
بدن ممکن است حالت خمیدگی پیدا کند. امکان دارد شانه ها باریکتر و لگن بزرگتر شود.
حرکات کند و گاهی محدود می شود. الگوی راه رفتن آهسته تر و کوتاهتر می شود. خستگی بیشتر شده و انرژی کلی ممکن است کاهش یابد.
قدرت و استقامت تغییر می کند. از دست رفتن توده ماهیچه ای باعث کاهش قدرت می شود. اما استقامت ممکن است بعلت تغییرات در فیبرهای ماهیچه ای افزایش یابد.
برخی مشکلات شایعپوکی استخوان یک مساله شایع است خصوصا در زنان مسن. استخوان به سادگی دچار شکستگی می شوند و شکستگی های فشاری مهره ها می تواند باعث درد و کاهش تحرک شود.
ضعف ماهیچه ای باعث خستگی، ضعف، و محدودیت فعالیت می شود. مشکلات مفصلی بسیار شایع هستند. این مشکلات محدوده ای از سفتی خفیف تا آرتریت دارند.
تغییرات در الگوی راه رفتن، نااستواری، و کاهش تعادل ممکن است باعث زمین خوردگی و در نتیجه افزایش آسیب گردد.
در برخی افراد مسن ممکن است کاهش رفلکس ها مشاهده شود.این امر اغلب مربوط به تغییر در ماهیچه ها و تاندون ها است و نه تغییر در اعصاب.
پیشگیری
ورزش یکی از بهترین راه ها برای کاهش یا پیشگیری از مسائل مرتبط با ماهیچه ها، مفاصل، و استخوان ها است. یک برنامه ملایم ورزشی می تواند در حفظ قدرت و انعطاف پذیری به شما کمک کند. ورزش باعث می شود استخوان ها محکم باقی بمانند. قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید.
رژیم غذایی متعادل همراه با مقادیر کافی کلسیم لازم است. زنان باید خصوصا درمورد دریافت کلسیم کافی دقت کنند. زنانی که یائسه شده اند، و مردان بالای 65 سال، روزانه به 1,200 - 1,500 میلی گرم کلسیم دارند. درصورتی که به پوکی استخوان مبتلا هستید با پزشک خود مشورت کنید.
ترجمه : مرضیه سلیمانی نژاد

 

منبع : سایت وزارت بهداشت ودرمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد