وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

آسیب های ورزشی در دویدن - آسیب های لگن و زانو

روزانه میلیونها نفر میدوند. از دونده های حرفه ای تا کسانی که گاهگاهی برای تفریح، به خاطر ورزش یا برای حفظ سلامتی این کار را انجام میدهند. ورزش دو یکی از رایج ترین ورزش های آئروبیک یا هوازی است. از دویدن برای کنترل وزن، کاهش استرس، کم کردن فشار خون و کاهش کلسترول استفاده میشود که واقعا موثر است. دویدن ورزش نسبتا بی ضرر و امنی است با این حال میتواند موجب بروز آسیب های احتمالی در سیستم حرکتی بدن انسان هم بشود.

مهمترین علت بروز آسیب در دویدن انجام بیش از حد حرکات و فعالیت های ورزشی و افراط در تمرین ها است. منظور از انجام بیش از حد و افراط اینست که ورزش خیلی زیاد انجام میشود، خیلی سریع انجام میشود، خیلی زودتر از موقع انجام میشود، خیلی طولانی تر از حد مورد نیاز انجام میشود، زیادی انجام میشود و در همه این موارد حتی با وجود بروز درد توجهی به آن نمیشود.

       2184 2
 

اندام تحتانی بیشترین موارد آسیب در دویدن را به خود اختصاص میدهد. شایعترین آسیب های ورزشی در دوندگان، مشکلات کشکک و تاندون آن، سندروم ایلیوتیبیال باند، آسیب های عضلات پشت ساق و تاندون آشیل، شین اسپلینت (درد جلو و داخل ساق)، درد پاشنه و آسیب های استخوان سزاموئید، پیچ خوردن مچ پا و شکستگی های استرسی در ساق، استخوان پاشنه و کف پا است.

آسیب های سیستم در دویدن حرکتی بترتیب اندام های گرفتار شده عبارتند از


لگن

مهمترین مشکلاتی که میتواند براثر بد دویدن در لگن ایجاد شود عبارتند از

  • بورسیت تروکانتر : بورسیت تروکانتر بر اثر التهاب بورس روی تروکانتر بزرگ است. بورسیت تروکانتر موجب درد در سطح بیرونی لگن و مفصل ران میگردد
  • مفصل ران صدا دهنده : گیر کردن تاندون ایلیوپسواس یا ایلیوتیبیال باند بر روی برجستگی های استخوانی در ناحیه لگن موجب بیماری به نام مفصل ران صدا دهنده Snapping Hip میشود که معمولا همراه با درد کشاله ران یا سطح خارجی لگن است.
  • کشش عضلات همسترینگ : کشیدگی عضلات همسترینگ میتواند در دوندگان دو سرعت موجب درد در ناحیه پشت ران و باسن شود.
  • شکستگی استرسی لگن : شکستگی های استرسی لگن از علل درد لگن در دوندگان است که معمولا در دو استقامت دیده میشود. این شکستگی ها بر اثر ضربات مکرر و مداومی بوجود میاید که در هنگام دویدن به استخوان پوبیس لگن وارد میاید. شکستگی استرسی لگن معمولا در ناحیه پوبیس ایجاد شده و موجب در در کشاله ران و جلوی لگن میشود.

زانو

درد زانو شایعترین مشکل دوندگان است که معمولا به علت بروز مشکلاتی در استخوان کشکک و تاندون آن ایجاد میشود. این مشکلات میتواند به علت کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک ایجاد شود. میتواند به علت تاندینوپانی یا بیمار شدن تاندون کشکک بوجود آید و یا ممکن است علت آن سندروم پلیکا باشد.
  • کندرومالاسی کشکک : کندرومالاسی یا نرمی کشکک موجب بروز درد در زیر استخوان کشکک شود و گاهی با صدا دادن زانو همراه است.
  • تاندینوپاتی کشکک : تاندینوپاتی یا بیماری تاندون کشکک معمولا بر اثر کشش بیش از حد به تاندون کشکک بوجود میاید و موجب درد در پایین استخوان کشکک میشود.
  • سندروم ایلیوتیبیال باند هم از دیگر علل درد در دوندگان است. این بیماری موجب بروز درد در سطح خارجی مفصل زانو میشود.

دررفتگی کشکک، آسیب رباط صلیبی قدامی، آسیب رباط جانبی و آسیب های منیسک از دیگر آسیب های احتمالی زانو است که در دوندگان دیده میشوند.


منبع :ایران ارتوپدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد