وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

خارهایی در پاشنه

پاهای شما ساختار بسیار پیشرفته ای دارد. هر پا شامل ۲۶ استخوان است که به وسیله رباط ها و عضلات، در کنار هم واقع شده اند. هنگامی که راه می روید عضلات شما از استخوان ها به عنوان اهرم استفاده کرده و حرکت را میسر می کنند.تا زمانی که پاهایتان شما را به هر جا که می خواهید می برند و درد ندارند، زیاد به آنها فکر نمی کنید، حتی شاید گاهی با فشردن پاها در کفش های تنگ و اغلب دارای پاشنه بلند و نوک تیز، ناخواسته از آنها نادرست استفاده کنید، با وجود این اگر شما خوش شانس باشید و از کفش های اندازه و راحت استفاده کنید پاهایتان کمتر آسیب می بینند.

هنگامی که پاها آزرده شوند ممکن است حتی راه رفتن هم سخت شود. یکی از مشکلاتی که در پا به وجود می آید، درد پاشنه است. علائم و نشانه های درد پاشنه پا شامل موارد زیر است:

درد زیر پاشنه پا وقتی شما وزن خود را روی پا قرار می دهید.

دردی که بعد از برخاستن از خواب در چند قدم اول راه رفتن شدیدتر است و همچنین هنگام بالا رفتن از پله یا راه رفتن روی نوک پنجه شدیدتر است.

در واقع بالشتک پا از بافت های فیبری تشکیل شده که هنگام افتادن وزن روی آن بر ساختارهای زیرین خود گسترده شده و از آنها حمایت می کند.

درد پاشنه پا ممکن است از فشرده شدن یک عصب یا در حالات مزمنی مانند التهاب مفاصل ناشی شود، اما علت شایع آن التهاب فیبری کف پا است که از استخوان پاشنه شروع شده و تا انگشتان ادامه دارد. درد ممکن است ناشی از کشیده شدن کف پا باشد که گاه موجب آسیب در بافت می شود.

درد پاشنه معمولاً به تدریج پدید می آید، اما امکان این که ناگهانی هم به وجود آید، وجود دارد و معمولاً این حالت در یکی از پاها رخ می دهد.

این درد با خم کردن پا به بالا از بین می رود، اما در صورت ایستادن یا نشستن طولانی مدت عود می کند.بالا رفتن از پله یا ایستادن روی نوک پنجه می تواند دردناک باشد. فشاری که در اثر این بیماری بر استخوان پاشنه وارد می شود، ممکن است منجر به تشکیل خار استخوانی شود.التهاب کف پا در هر سنی رخ می دهد، اما با افزایش سن قوس پا شروع به تنزل کرده و در نتیجه ممکن است التهاب کف پا هم شایع تر شود.جابه جا کردن وزن بیش از حد، پوشیدن کفش هایی که اندازه پا نیستند، ناهنجاری های پا و شرکت در فعالیت هایی که فشار اضافه ای بر پا وارد می کند مانند دو می تواند احتمال ایجاد التهاب کف پا را افزایش دهد.

پزشک درباره این که درد دائمی است یا اینکه فقط هنگام وارد کردن وزن روی پا ایجاد می شود، سؤال خواهد کرد. گرفتن عکس هم می تواند به تشخیص صحیح بیشتر کمک کند. گاهی عکس خاری را نشان می دهد که از استخوان پاشنه به بیرون برجسته شده است. در گذشته تصور می شد که درد پاشنه به علت وجود این خارهاست و در نتیجه این خارها را با جراحی خارج می کردند، اما امروزه پزشکان دریافته اند که خارهای پاشنه عامل درد نیستند و در نتیجه به ندرت برای خارج کردن آنها جراحی صورت می گیرد. در بیشتر موارد درد به تدریج کم شده یا از بین می رود، البته گاهی هم دوباره عود می کند، بویژه پابرهنه راه رفتن یا پوشیدن کفش های غیراندازه یا کفش هایی که قسمت محافظ پاشنه ندارند یا هنگام ورزش هایی که فشار وزن روی پا است این احتمال را بیشتر می کند.معمولاً مراقبت های شخصی می تواند به رهایی از درد و التهاب کمک کند، اما بهبودی شش ماه یا بیشتر طول می کشد. اگر مراقبت های شخصی مؤثر نباشند، ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد.شما می توانید برای درمان التهاب کف پا مراحل مراقبت شخصی گوناگونی انجام دهید:

می توانید تا ۲۰ دقیقه بعد از فعالیتی که موجب درد می شود روی پاشنه دردناک، یخ بگذارید.

عضلات ساق پا و قوس کف پا را ماساژ دهید و به آرامی بکشید.

کشش، انعطاف پذیری در کف پا را افزایش می دهد. انجام حرکات کششی در پا به محض برخاستن از خواب هم کمک می کند.

ورزش های روزانه برای تقویت عضلات ساق پا و خود پا انجام دهید.

وقتی می دوید از کفش هایی با کف صاف استفاده کنید.

ممکن است پزشک یک محافظ در کفش شما قرار دهد.

همیشه کفشی بخرید که پاشنه کوتاه یا متوسط داشته باشد. درواقع کفش های نامناسب علت بسیاری از مشکلات پا هستند. انتخاب با دقت کفش می تواند به شما کمک کند از بسیاری مشکلات پا پیشگیری کنید. هنگام خرید کفش بهتر است به این موارد توجه داشته باشید:

کفشی انتخاب کنید که جلوی آن پهن باشد و به انگشتان فضای کافی بدهد.

کفش هایی بخرید که پاشنه ای کوتاه تر از ۵ سانتیمتر داشته باشد، زیرا پاشنه بلند کفش می تواند برای پا بویژه انگشتان – مضر باشد و ایجاد ناراحتی کند، به علاوه در درد انگشتان پا هم دخیل است زیرا به نوک پا بیشتر فشار می آورد.

کفش های بنددار انتخاب مناسبی برای کسانی است که از مشکلات پا رنج می برند، زیرا معمولاً فضای بیشتری دارند و میزان فشاری هم که به پا وارد می کند، قابل تنظیم است.

کفش هایی انتخاب کنید که به پا اجازه نفس کشیدن بدهد. بدین ترتیب چرم نرم یا جیر به عرق حاصل از گرمای پا اجازه تبخیر می دهد، درحالی که کفش های پلاستیکی از تبخیر عرق پا ممانعت کرده و به اصطلاح پا در این فضا نمی تواند نفس بکشد.

کفش های سنگین نخرید. این کفش ها علاوه بر فشار به کف پا و پاشنه، ساق پا و زانو را هم ناراحت می کند. اگر کفشی در ابتدا به پایتان راحت نیست، بعداً هم راحت نخواهد بود، بنابراین کفشی را انتخاب کنید که در هر قدم و هر فشاری از کشش کافی و نرمی لازم برخوردار باشد.

منبع:aftabir.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد