وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

هفت روش برای حفاظت از مفاصل در بیماران «آرتریت روماتویید»

مراقبت از مفاصل استراتژی ای است که به شما کمک می کند درد آرتریت روماتویید را کنترل کنید. این روش های برنامه ریزی شده در طول زمان از فشار بیش از حد و غیرضروری بر مفاصل جلوگیری کرده و درد بیماری آرتریت روماتویید را کاهش می دهد. مفاصل متورم تحمل فشار زیاد را ندارند، بنابراین حرکاتی نظیر هل دادن یا حرکات کششی و چرخشی غیرمجاز ایجاد درد خواهند کرد.

گام اول:

هر روز حداقل یک بار مفاصل درگیر خود را در محدوده بدون درد حرکت دهید.

توانایی و میزان حرکت بدون درد مفاصل روزبه روز تغییر می کند. شما باید مفاصلتان را روزانه در محدوده ای که درد ندارد حرکت دهید، منتها باید مراقب باشید از حد مجاز (محدوده بدون درد) فراتر نروید. سعی کنید که این حرکات آهسته و پیوسته باشند. حرکات تند و ناگهانی به مفاصل آسیب می رساند.

گام دوم:

ویژگی های درد را درک کرده و به آن توجه کنید.

درد آرتریت روماتویید و درد ناشی از استفاده بیش از حد از مفاصل با هم متفاوت اند، بنابراین باید از تکرار حرکات و فعالیت هایی که بر مفصل فشار وارد می کند خودداری کنید. اگر دردهای ناشی از انجام هر حرکتی بیشتر از یک ساعت طول بکشد، بیانگر این است که فشار ناشی از فعالیت مزبور زیاد بوده و باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مفاصل متورم خود، حرکات و فعالیت های ذکر شده را اصلاح کنید.

گام سوم:

هنگام کار مراقب دست ها و انگشتان خود باشید.

انگشتان شما نقش مهمی در فعالیت های روزانه دارند. وضعیت هایی که بر انگشتان فشار وارد می کنند می توانند خطر ایجاد درد را افزایش دهند بنابراین تا می توانید این قبیل کارها را با روش های ساده تری انجام دهید تا فشار هایی که باعث تغییر شکل و درد در مفاصل می شوند کمتر شوند. از کارهایی که باعث ایجاد فشار روی انگشت کوچک می شود خودداری کنید. به عنوان نمونه از کارهایی که نیروی زیادی لازم دارند نظیر نگهداری طولانی مدت اجسام در دست پرهیز کنید، حرکت انگشتان باید تا آنجایی که امکان دارد در جهت شست باشد. برای مثال برای پاک کردن خرده نان از سطح میز از پشت دست استفاده کنید، (کف دست رو به بالا باشد). در این حالت انگشت کوچک بدون حرکت بوده و به آن فشاری وارد نمی شود. در مشت خود چیزی را محکم نگه ندارید. برای این کار از ابزارهایی نظیر گیره که نگهداری آنها را ساده تر می کنند استفاده کنید.

گام چهارم:

از مکانیک مناسب بدن استفاده کنید.

فشار وارد بر مفاصل با وضعیتی که بدن در آن حالت قرار می گیرد تاثیر مستقیم دارد؛ از این رو استفاده از مکانیک مناسب بدن باعث خواهد شد بازدهی بیشتری داشته باشید و در نتیجه انرژی بیشتری را ذخیره کنید.

هنگام نشستن پشت میز، سطح آن باید از آرنج شما (در حال خمیده) پنج سانتیمتر پایین تر باشد. مطمئن شوید تکیه گاه بازوها، پاها و کمر مناسب باشند. در این حالت پاها از ناحیه بالای زانو تا باسن باید به طور کامل روی صندلی قرار گرفته، زانوها ۹۰درجه بوده و کف پا نیز به طور کامل روی زمین قرار گیرد.

هنگام کار طولانی مدت با صفحه کلید کامپیوتر از صندلی های با دسته استفاده کرده یا تکیه گاه مناسبی برای مچ دست و ساعد خود در نظر بگیرید.

برای خواندن و نوشتن از میزها یا سطوح زاویه دار (نظیر میزهای نقشه کشی قابل تنظیم) که برای بهداشت گردن بهتر است استفاده کنید.

در حالت ایستاده ارتفاع سطح کار باید به حدی باشد که به راحتی و بدون خم شدن فعالیت خود را انجام دهید.

به جای نشستن و برخاستن مداوم، ارتفاع صندلی خود را افزایش دهید تا فشار بر مفاصل هیپ (باسن) و زانو ها کاهش یابد.

برای بلندکردن اجسام از روی زمین، یا با خم کردن زانوها روی زمین بنشینید یا ابتدا روی صندلی نشسته و سپس روی زمین بنشینید و جسم را بلند کنید.

گام پنجم:

از مفاصل سالم خود استفاده کنید.

در کارهای روزمره از مفاصل سالم تر خود استفاده کنید و مفاصل ضعیف تر را فقط هنگامی که لازم است به کار برید. اجسام را با کف دست به نحوی حمل کنید که وزن آن به طور مساوی بین بازوها تقسیم شود. اجسام روی پیشخوان یا میز کار را به جای بلندکردن بلغزانید. وقتی می خواهید کابینت یا درهای سنگین را باز کنید از حلقه یا وسیله های مشابه استفاده کنید. در این حالت به جای گرفتن دستگیره در یا کابینت با انگشتان، حلقه را با مچ یا ساعد گرفته و در را باز کنید.

گام ششم:

مفاصل خود را برای مدت طولانی در یک وضعیت قرار ندهید.

با حرکت دادن مفاصل اجازه ندهید که سفت شوند، هنگام نوشتن یا انجام کارهای دستی یا زمانی که دست های شما احساس خستگی می کنند آنها را هر ۱۰ تا ۱۵دقیقه باز کرده و راحت بگذارید. در مسافرت های طولانی پس از هر ساعت رانندگی از ماشین پیاده شده و حرکات کششی انجام دهید. زمانی که به تلویزیون نگاه می کنید هر نیم ساعت بلند شوید و کمی راه بروید.

گام هفتم:

تعادل ایجاد کنید.

با کنترل حجم کارهای روزانه از کار بیش از حد مفاصل جلوگیری کنید. یکنواخت و آرام کار کنید و از عجله کردن بپرهیزید. قبل از اینکه خسته شده یا احساس درد کنید استراحت کنید. در طی روز فعالیت ها را سبک و به نوبت انجام داده و در فواصل مختلف استراحت کنید.

منبع: سایت مرکز رماتیسم ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد