وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

شانه دردناک


مشکلات شانه بسیار شایع بوده اما بیشتر اوقات درد شانه کوتاه مدت بوده و نمی توان گفت علت آن حتما بیماری روماتیسمی نظیر آرتریت می باشد این مقاله شرح می دهد که چرا افراد دچار درد شانه شده و به دنبال شرایطی می گردند که بیشتر به نظر می رسد منجر به مشکلات می شود.

شانه ها به سهولت صدمه دیده خصوصا در برخی فعالیت های ورزشی اما این مقاله به طور مستقیم به بررسی آسیب دیدگی شانه ها ناشی از صدماتی که به ویژه در برخی از ورزش ها به وجود می آیند نظیر در رفتگی نمی پردازد.

بیشتر اوقات مشکلات شانه با درمان های بسیار ساده بر طرف می شود و شما نیاز به مراجعه به پزشک ندارید در این جا هدف ارائه درمان های خاص می باشد که برای مشکلات سخت یا مزمن شانه قابل کاربرد باشد.

 

چگونگی عمکرد شانه

شانه متحرک ترین مفصل بدن می باشد منتهی غالبا به خاطر مشکلات ناشی ازدرد حرکات آن محدود می شود شکل 1- اجزای اصلی شانه را نشان می دهد حرکت در مفصل اصلی شانه (گلنوهومرال) انجام می شود از تیغه اسکاپولا به سمت خلف قفسه سینه  مفصل شانه یک مفصل گوی و کاسرای شکل می باشد که اجازه حرکات متفاوت و زیادی را می دهد مفصل توسط غلاف فیبری محکمی به نام کپسول پوشیده شده است لایه داخلی مفصل،سینویال، مایعی تولید می کند که تغذیه و نرم کردن مفصل را به عهده دارد.

4ماهیچه و قانون های آنها سر آستین چرخنده ای را می سازد که نقش مهمی در عملکرد شانه ایفا می کنند و به تحرک و نگهداری آن کمک می کند.

بروز مشکل در روتیتورکاف می تواند شرایط دردناک متعددی را سبب می شود.

درد از کجا منشا می گیرد

مشکلات شانه ممکن است از جزئی از یک شرایط عمومی مثل آرتریت روماتوئید ، استئو آرتریت یا پلی میالژیا روماتیکا و یا ممکن است مشکلات موضعی تر باشد.

هر نوع دردی درناحیه شانه به علت مشکل در مفصل شانه نمی باشد مشکلات در ناحیه فقرات گردنی برای مثال ممکن است به صورت درد شانه احساس شود هنگامیکه مشکل مربوط به مفصل شانه باشد اغلب در قسمت قدام شانه یا قسمت فوقانی بازو احساس می شود درد گاهی می تواند به سمت قسمت تحتانی بازو تا آرنج منتشر شود. اما اگر درد به سمت پایین تر از قسمت تحتانی بازو منتشر شود یا خارش و سوزش احساس شود اغلب درد مربوط به مشکلات گردن می باشد اگر درد بیشتر به سمت گردن یا کتف باشد منشا درد احتمالاً گردن می باشد درد در قسمت فوقانی شانه ممکن است از مفصل اکرومیوکلاویکولر در انتهای ترقوه باشد بعضی اوقات درد می تواند تواماً از مشکلات شانه و گردن باشد پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند در تشخیص درست کمک کنند.

جایی که درد از مفصل شانه منشا می گیرد می تواند علل متعددی داشته باشد.

-       التهاب یا آسیب به ماهیچه ها و تاندون های اطراف شانه خصوصاً روتیتورکاف یا کپسول مفصلی

-   عفونت در کیسه بافت نرم (بورسای سروزی) که به صورت عادی به ماهیچه ها و تاندون ها اجازه می دهد که نه برمی در کنار استخوان های شانه حرکت کند

-   آسیب به استخوان ها و غضروف ها که به علت آرتریت می تواند باشد آرتریت روماتوئید غالباً روی شانه اثر می گذارد استئوآرتریت کمتر شانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد اما ممکن است به دنبال صدمات قبلی شانه باشد.

 

چکاری می توانیم انجام دهیم ؟

اگر شما درد بسیار سختی دارید یا صدمه مشخص دارید نیاز دارید که مستقیماً به پزشک مراجعه فرمائید بسیاری از مشکلات شانه توسط درمان های ساده بهبود خواهد یافت اما اگر درد شما بعد از گذشت 2 هفته آرام نشد سپس شما باید به پزشک مراجعه کرده یا به فیزیوتراپیست مراجعه کنید زیرا شما دارای مشکلات پیچیده تری هستید.

مسکن ها:

مسکن های ساده یا قرص های ضد التهاب و پمادها که می توان از داروخانه تهیه کرد می تواند مفید واقع شود اما شما نباید از قرص های نامناسب استفاده کنید از دکتر داروساز در این رابطه سوال کنید.

یخ:

اگر شانه شما هنگامیکه لمس می کنید از سایر قسمت های بدن گرم تر باشد کمپرس یخ می تواند مناسب باشد برای استفاده از کیسه یخ یک حوله روی شانه خود قرار داده و کیسه یخ را روی آن بگذارید و توسط یک حوله دیگر آن را نگاه دارید و به مدت 10 دقیقه یا بیشتر نگه دارید و سپس بر دارید.

استراحت و تمرین ورزشی :

شما بهتر است بین استراحت و فعالیت خود برای جلوگیری از خشک و سخت شدن شانه تعادل برقرار کنید یک نرمش مناسب برای کلیه مشکلات شانه ورزش است که pendulum نامیده می شود.

بایستید و دست سالم خود را به حالت استراحت روی میز قرار دهید و اجازه دهید بازوی دیگر شما آویزان باشد و سعی کنید که آن را به صورت دورانی حرکت دهید این حرکت می تواند 3-2 بار در روز تکرار شود در هر دفعه 5 مرتبه  ورزش مناسب دیگر این است که بازوی دردناک را بوسیله بازوی سالم بالا ببرید

این ورزش برای انجام دادن پس از استفاده از کمپرس یخ راحتتر می باشد سعی کنید از انجام حرکاتی که درد زیادی ایجاد می کنند خصوصاً آن دسته که بازوی شما دور از بدن نگاه داشته می شود و بالاتر از ارتفاع شانه قرار می گیرد(برای مدت طولانی) اجتناب کنید.

زمانیکه بازوی خود را بالا می آورید شما می توانید فشار روی شانه تان را با رعایت موارد زیر کاهش دهید:

-       آرنج خود را در حالت خمیده نگه دارید و در قسمت جلویی بدنتان قرار دهید

-       نوک دستتان را به سمت بالا نگه دارید وقتیکه بالا رسیدید

-       پایین تراز بازو، آرنج خم می شود، دست خود را به بدنتان نزدیکتر کنید.


منبع: سایت مرکز رماتیسم ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد