وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

تغذیه در آرتریت روماتوئید


آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک است که در آن التهاب مزمن در مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و لیگامنت‌ها دیده می‌‌شود. یعنی علاوه بر استخوان‌ها و مفاصل بر عروق خونی، کلیه، پوست و چشم  نیز اثر می‌‌گذارد. این بیماری زنان را بیش از مردان درگیر می‌‌کند و در سن بالای 35 سال شایع است. بالغ بر 100 نوع از این بیماری شناخته شده که  بر حسب شدت بیماری تنها مفاصل و یا سایر قسمت‌ها را درگیر می‌کند و منجر به درد، سختی و تورم مفصل می‌‌گردد.

       علت آرتریت
آرتریت روماتوئید بیماری پیچیده‌ای است و مهم‌ترین فاکتور ایجاد کننده این بیماری هنوز نا‌مشخص است. این بیماری ناشی از شرایطی است که بدن علیه خودش اقدام می‌‌کند که این شرایط خودایمنی نام دارد که بدن بر ضد بافت‌‌های خود (که در اینجا مفاصل است) آنتی‌بادی می‌سازد و در نتیجه عملکرد التهابی در مفاصل ایجاد شده و منجر به آرتریت می‌‌گردد.
 

       درمان‌‌های رایج بیماری
بیش از 100 نوع دارو برای درمان این بیماران شناخته شده است. مانند متوترکسات، سالیسیلات‌ها، استروئیدها و... . در شرایط حاد بیماری، جراحی جهت ترمیم مفاصل توصیه می‌‌گردد.
 

       چه غذاهایی مفید است؟
 رژیم گیاهخواری: در این بیماران، رژیم گیاهخواری به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها می‌‌تواند اجرا گردد.
 رژیم مدیترانه‌ای: پیروی از این رژیم که از اصول آن مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون است، در این بیماران مفید می‌باشد.
 

       چه غذاهایی مضر است؟
کاهش مصرف روغن‌‌های اشباع و ترانس به دلیل اینکه التهاب را افزایش می‌‌دهند. در بعضی از بیماران آرتریتی آلرژی‌‌های غذایی وجود دارد.
 

       نقش تغذیه در بیماری
 چاقی: افزایش وزن منجر به افزایش فشار به مفاصل می‌‌گردد. در نتیجه کاهش وزن و پیروی از رژیم متعادل برای رسیدن به وزن مناسب در کاهش علائم می‌‌تواند موثر باشد.
 پروتئین‌ها: در این بیماری به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده میزان تجزیه پروتئین افزایش می‌‌یابد، لذا در موارد حاد بیماری افزایش مصرف پروتئین توصیه می‌‌گردد.
 ویتامین E : مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می‌‌دهند که مصرف آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین  E در کاهش درد موثر است.
  اسید فولیک: در صورت استفاده از متوترکسات به دلیل کاهش اسید فولیک، مصرف آن توصیه می‌‌شود. اما باید توجه گردد که در یک روز استفاده نگردند.
 ویتامین D: با توجه به اینکه دمینرالیزاسیون استخوان در مراحل پیشرفته آرتریت اتفاق می‌‌افتد لذا مصرف منابع کافی از ویتامین D ضروری است.
 مواد معدنی: به دلیل اینکه کاهش میزان روی و کلسیم در خون این بیماران دیده شده است، مصرف مواد غذایی حاوی روی و کلسیم  توصیه می‌‌گردد.

 امگا 3: نوع چربی غذایی است که مصرف آن در این بیماران بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا‌3 در کاهش التهاب موثرند. مصرف روزانه مکمل و یا مواد غذایی حاوی امگا3 می‌‌تواند بسیار کمک کننده باشد. مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند ماهی‌‌های چرب، روغن زیتون، سویا، روغن کلزا و برگ‌‌های سبز گیاهان از جمله خرفه ‌‌می‌باشند. علاوه بر این از روغن‌های حاوی منابع امگا 6 مانند روغن ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، تخم کتان و سویا به نسبت کمتری استفاده شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد