وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

آشنائی با استئوپاتی





osteopathy session1.jpgروش استئوپاتی(Osteopathy) چیست؟
 
  استئوپاتی  یکی از روشهای طب کل ‌نگر است که اعتقاد دارد تمامی سیستم‌های بدن در ارتباط با یکدیگر بوده و تغییری نامطلوب در یکی از بخشهای بدن، عملکرد سایر سیستمها را نیز دچار مشکل می‌کند. بدین دلیل ،درمانگران استئوپاتی  برای درمان کل بدن، با توجه و تمرکز بروی عملکرد سیستم استخوانها و عضلات  سعی بر پیدا نمودن عامل اصلی بیماری دارند.  استئوپاتی  همچنین یک روش درمانی برای جلوگیری از استرس می‌باشد و بیمار را به داشتن یک زندگی سالم همراه با رژیمهای سالم غذایی تشویق می‌کند.
 
تاریخچه استئوپاتی چیست؟
 
  این روش درمانی در سال 1874  برای اولین بار توسط یک پزشک و جراح به نام اندرو تیلوراستیل (Andrew Taylor Still)که سه فرزند خود را بر اثر مننژیت ستون فقرات از دست داده و از پزشکی رایج ناامید شده بود، معرفی شد . استیل اعتقاد داشت که سلامت و بیماری بدن بطور گسترده‌ای به عملکرد مکانیکی و استحکام استخوان‌ها، عضلات و مفاصل بستگی دارد. برهمین اساس ، شیوه علمی جدیدی از پزشکی به نام استئوپاتی بر گرفته از دو واژه یونانیOsteo به معنی استخوان وpathos به معنی رنج از بیماری، شکل گرفت و در سال 1892 مدرسه آمریکائی  استئوپاتی  بنام کالج Kirksvill برای آموزش و مطالعه این روش، بنیانگذاری شد.
 
وضعیت فعلی استئوپاتی در کشور امریکا چگونه است؟
 
  امروزه پزشکان استئوپاتی   همانند سایر پزشکان ، دوره‌های آموزشی مشکلی را به مدت چهار سال سپری کرده وپس از دوره رزیدنتی در شاخه‌های خاص تر این رشته همچون پزشکی کودکان، جراحی، پزشکی داخلی و یا طبابت خانواده آموزش می‌بینند و همانند پزشکان طب رایج نسخه تجویز نموده و یا درخواست آزمایشات رایج را صادر می‌کنند. همچنین درمانگران استئوپاتی  با  عضویت در بورد تخصصی این رشته دارای اجازه برای عضویت در انجمن پزشکی آمریکا می‌باشند.
  مطالعات گسترده در مورد علم استئوپاتی ، منجر به ایجاد زیرشاخه های تخصصی شده است که در آن پزشکان با تمرینات و استانداردهای پزشکی مخصوص بروی یک بخش از بدن متمرکز می‌شوند. بطور مثال  در بخش استئوپاتی جمجمه،روشهای درمان با  تمرکز برروی استخوانهای جمجمه انجام می‌شود و باید توجه شود که این روش با کرانیوساکرال تراپی (Craniosacral Therapy) که یک روش بدون مجوز می‌باشد اشتباه نشود. در سایر شاخه‌‌ها، مانند دندان‌پزشکی نیز متخصصان با این روش مشغول به فعالیت می‌باشند.
 
osteopathy session2.jpgاستئوپاتی چگونه عمل می کند ؟
 
  مراجعه به یک پزشک استئوپات ، بسیار شبیه مراجعه به یک پزشک طب رایج می‌باشد. در واقع بسیاری از روش‌های درمان استئوپاتی و پزشکی رایج یکسان بوده و  فقط در برخی موارد متفاوتند.
  به عنوان مثال،اگر بیماری شما مربوط به استخوانها، عضلات ویا تاندونها باشد، پزشک استئوپاتی   از روش دستکاری با استئوپاتی( OMT (Osteopathy Manipulative Therapy استفاده می‌کند. این روش شامل دستکاری بافتهای نرم، حرکتهای ریتمیک و کششی، تکنیک‌های مخصوص مفاصل وضربه‌های پرسرعت بدون درد می‌باشد.     پزشکان استئوپاتی بر این باورند که این تکنیکها انتقال  پیام دررشته‌‌های عصبی را بهبود بخشیده و ایمنی بدن را با رفع گرفتگیهای گره‌های لنفاوی و افزایش پادتن‌‌های طبیعی بدن، تقویت می کنند. در روش OMT عضلات شل و راحت می‌شوند ، قابلیت انعطاف آنها بالا می‌رود ، طرز ایستادن بهتر می شود و همچنین دامنه حرکت مفاصل و اندام تحتانی افزایش می یابد . در نتیجه OMT همراه با افزودن رژیمهای غذایی و  آموزش شیوه صحیح زندگی ، به عنوان یک روش بهتر زیستن بکار می‌رود.
 
آیا استئوپاتی همان کایروپراکتیک ((Chiropractics است؟
 
  خیر . توجه به این نکته لازم است که روش استئوپاتی  با روش کایروپراکتیک یکسان نیست. با اینکه هر دو روش سلامت بدن را بر مبنای ساختار آن می‌دانند، اما کایروپراکتیک توجه و تمرکز بیشتری بر روی هماهنگی و سازگار کردن استخوان‌‌ها و مفاصل دارد، درصورتیکه استئوپاتی ، تمامی ابزار پزشکی در دسترس را به هنگام درمان در اختیار دارد.
 
از استئوپاتی چه انتظاری می توان داشت ؟
 
  اولین جلسه رویارویی بیمار و پزشک استئوپات ، با سوالاتی در مورد علائم بیماری، تاریخچه پزشکی بیمار، سلامت روانی و ساختار زندگی او آغاز می‌شود و در صورت لزوم آزمایشهایی همچون آنالیز خون و ادرار و یا عکسبرداری ‌ا ز نقاط  مختلف بدن انجام می‌شود. همچنین بررسیهایی برروی ستون فقرات،عضلات، مفاصل و تاندون‌ها انجام شده و به  واکنشها، قابلیت انعطاف و کشش عضلات توجه می‌شود .در ضمن هرگونه ناهنجاری ثبت می‌گردد. ممکن است پزشک بیمار را در حالت‌های مختلف نشسته و یا ایستاده آزمایش کند و حرکات و حالات او را بررسی کند.
  در طول درمان ، گاهی پزشک رژیم غذایی بیمار را تغییر  می دهد و یا او را به پزشکان متخصص معرفی می کند یا در صورت مشاهده ناهنجاری در ساختار بدن ، از روش OMT برای بهبود بیمار استفاده می نماید. لازم به ذکر است که اولین جلسه درمان حدود یک ساعت و سایر جلسات بیست تا سی دقیقه زمان می‌برد و تعداد جلسات به شرایط بیمار بستگی دارد.
 
منافع استئوپاتی برای سلامتی چیست؟
 
  گرچه روش استئوپاتی  برای درمان کل بدن بکار می‌رود، ولی شواهد نشان می‌دهد که در درمان دردهای کمر و گردن، سردرد، مشکلات زانو و صدمات مفاصل تاثیر بهتری را بدنبال داشته است.
بیشتر تکنیکهای استئوپاتی، بدن را به آرامش رسانده، درد و استرس را کاهش داده و باعث تحریک رشته‌های عصبی می‌شوند و گردش خون را افزایش می دهند. این روش ، همچنین در پزشکی ورزش (Sports Medicine)نیز نتایج خوبی را به همراه داشته است.
 
موارد احتیاط  در رشته استئوپاتی کدام است؟
 
  به هنگام مراجعه به پزشک استئوپاتی ، علاوه بر توجه به انتخاب یک پزشک متخصص با مجوز قانونی  ، بهتر است به موارد زیر نیز توجه شود:
·  دستکاری شدید مفاصل نباید دردناک باشد، اما می‌تواند باعث درد کمی شود که ظرف یک تا دو روز برطرف شود.
·  در صورت داشتن مشکلاتی چون شکستگی استخوانی، التهاب شدید مفاصل ، سرطان استخوان، دردهای شدید ستون فقرات و یا دیسک کمر ،  بهتر است از دستکاری‌های استئوپاتی خود داری شود.
 


منبع : سایت ملی طب مکمل ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد