وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

وبلاگ شخصی دکتر امیرهوشنگ واحدی

دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توابخشی، درمان بیماریهای ستون فقرات، عصبی، عضلانی و مفصلی و ... مطب کرج، جهانشهر-روبروی بیمارستان مدنی

پوکی استخوان در کسانی که چربی بیشتری در اعضای بدن دارند بیشتر است


       2271 4

مشخص شده است که پوکی استخوان در کسانی که چربی بیشتری در اطراف شکم خود دارند بیشتر است ولی یک مطالعه نشان داده است که در کسانی که در کبد و عضلاتشان چربی بیشتری دارند هم این احتمال افزایش پیدا میکند.

این مطالعه که در مجله رادیولوژی Radiology به چاپ رسیده است نشان داده است که در افرادی که جربی بیشتری در کبد و عضلات خود دارند و سطح چربی در خون آنها بالاتر از طبیعی است چربی بیشتری هم در مغز استخوان دارند و این موضوع آنها را در معرض خطر پوکی استخوان قرار میدهد.

در این مطالعه که در بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده است با استفاده از روش اسپکتروسکوپی ام آر آی proton magnetic resonance spectroscopy (MRS) میزان چربی مغز استخوان در 106 مرد و زن چاق با سن بین 45-19 سال اندازه گیری شد. در این اندازه گیری مشخص شد که کسانی که چربی بیشتری در کبد و عضلات دارند در مغز استخوان خود نیز چربی بیشتری دارند و کسانی که کلسترول خوب بالاتری در خون دارند، مغز استخوان آنها حاوی چربی کمتری است.

این محققین میگویند بالا بودن میزان چربی در مغز استخوان میتواند فرد را در معرض پوکی استخوان قرار دهد. مغز استخوان محل ساخته شدن سلول های بنیادی است و این سلول ها باید بعدا به استئوبلاست تبدیل شوند. استئوبلاست ها سلول هایی هستند که استخوان میسازند.

از طرف دیگر نشان داده شده است که میزان تری گلیسرید خون ( نوع دیگری از چربی ) ارتباط مستقیمی با اندازه چربی مغز استخوان دارد. بالا بودن تری گلیسرید خون میتواند فعالیت سلول های استئوکلاست را تحریک کند. استئوکلاست ها سلولهایی هستند که بافت استخوانی را جذب میکنند.

قبلا فکر میشد که چاقی یک عامل محافظت کنند افراد در مقابل پوکی استخوان است ولی نشان داده شده است که این امر صحت نداشته و برعکس، چاقی میتواند فرد را مستعد به استئوپروز یا پوکی استخوان کند. چاقی میتواند مسیر تبدیل سلول های مغز استخوان به سلول های سازنده استخوان (استئوبلاست) را تغییر داده و موجب شود تا آنها به سلول های چربی تبدیل شوند.

منبع : ایران ارتوپدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد